Żar
Gospodarzami startowiska z góry Żar w kierunku N są Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe oraz Beskidzkie Stowarzyszenie Paralotniowe.
Latanie na Żarze
W porozumieniu pomiędzy Wojciechem Kosem – prezesem GSS Żar oraz zarządu BSP i szkół paralotniowych powstała Instrukcja Wykonywania Lotów Paralotniowo-Lotniowych IWLPL. Jest to zbiór wypracowanych, skutecznych metod oraz sposobów na polepszenie bezpieczeństwa w kontekście częstych incydentów z udziałem paralotniarzy lądujących na płycie lotniska, oraz latających w przestrzeni ATZ EPZR.
Każdy, kto chce bezpiecznie oraz zgodnie z prawem latać w przestrzeni powietrznej ATZ EPZR powinien zapoznać się i stosować do IWLPL.
Przygotowanie i edycja graficzna IWLPL: Mateusz Lubecki; fot: Wojciech Kocot; plik do pobrania
Na Żarze latanie możliwe jest przy wietrze N, W i S. Dla doświadczonych pilotów również przy SW i NW. Przy wietrze NW występuje przy starcie rotor od „garba”. Przy silniejszym wietrze S występuje dysza w dolince z brakiem lądowisk. Odchyłki E są niebezpieczne. Obszar zakreskowany to rejon esowania szybowców – nigdy tam nie lataj.
Odbywają się tutaj różne operacje lotnicze, które ograniczają możliwość lotów paralotniowych. Jeżeli nie ma aktualnej informacji na facebooku (Żar Paragliding) lub tablicy informacyjnej, powinieneś skontaktować się z kierownikiem lotów szybowcowych. Spotkać go możesz w rejonie hangarów.
Lądowisko N (Kozubnik)
Widoczna zaraz po starcie lekko opadająca w kierunku NE łąka przed asfaltową drogą. W słoneczne dni mocno termiczna. W sąsiedztwie lądowiska znajduje się sporo rowów melioracyjnych, na które należy szczególnie uważać, planując lądowanie. Zakaz lądowania na startowisku. W przypadku awaryjnego lądowania na wale zbiornika należy skontaktować się z jego ochroną. Polecamy też opis latania na Żarze Mariusza Wiśniowskiego oraz artykuł: Na co uważać latając na paralotni na Żarze Marcina Duszyńskiego.
Aktualny stan przestrzeni powietrznej nad Żarem, można sprawdzać na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, a bieżących informacji o warunkach latania w okolicy udziela kierownik Górskiej Szkoły Szybowcowej. Pilotom polecamy zakup karnetu PKL ze zniżką na 10 wjazdów kolejką. Wjazd samochodem na szczyt wymaga specjalnego zezwolenia Urzędu Gminy oraz PGE.
Aktualny widok z Żaru można podglądać na kamerach online.
Startując i lądując pod Żarem, pamiętaj o wspieraniu działania BSP. Możesz to zrobić przez wstąpienie do stowarzyszenia lub opłaty dzienne. Dzięki!